Gemeente geeft groen licht: woensdagavond voetbal op groot scherm in Boerdonk

Geplaatst: 16 juni 2014 in WK 2014

BOERDONK – Het was een helse strijd, maar het is Peer Ploegmakers uit Boerdonk toch maar mooi gelukt. De gemeente heeft hem maandagmiddag, na bijna een half jaar van bureaucratisch getouwtrek, een evenementenvergunning verleend. Daardoor mag een groot deel van de voetballiefhebbers uit zijn bijna achthonderd inwoners tellende woonplaats woensdagavond op zijn erf op een groot scherm naar de WK-wedstrijd Australië – Nederland kijken.

Gerechtigheid
,,Dit is niets minder dan gerechtigheid”, zegt een lyrische Ploegmakers na het verlossende faxbericht van de behandelend ambtenaar. ,,Het zou ook te gek voor woorden zijn als ik geen toestemming zou krijgen. Ik bedoel, in grote steden als Amsterdam, Utrecht, Erp en Beek en Donk wordt er wél door grote groepen mensen gezamenlijk naar het WK gekeken. Waarom zou dat in Boerdonk dan niet kunnen?”, vraagt hij zich hardop af.

Nu het licht op groen staat, heeft de 42-jarige hovenier toestemming om op zijn landerij met maar liefst negen vrienden naar de wedstrijd te kijken. ,,Een gigantisch aantal voor Boerdonkse begrippen”, weet Ploegmakers. ,,Ik snap goed dat de gemeente de risico’s en de gevolgen voor de buurt nauwkeurig heeft willen analyseren. Maar we gaan er hier aan de Kapelstraat een fantastische happening van maken waar in het dorp nog lang over nagepraat wordt!”

De tien gelukkige Boerdonkenaren die woensdagavond op een gigantisch scherm naar de tweede poulewedstrijd van Nederland kijken. Tweede van rechts Peer Ploegmakers.

De tien gelukkige Boerdonkenaren die woensdagavond op een gigantisch scherm naar de tweede poulewedstrijd van Nederland gaan kijken. Tweede van rechts Peer Ploegmakers.

Drie kratjes bier
Ploegmakers vertelt enthousiast verder: ,,Morgen sta ik extra vroeg op om drie kratjes bier in de koelkast te leggen. En ik haal twee zakken pinda’s, zodat niemand iets tekort komt. Het grote scherm heb ik net al geïnstalleerd. Hoe ik daaraan kom? Een collega van mijn buurman heeft een kennis met een grote kleurentelevisie. Die mogen we gebruiken, want hij is zelf op vakantie. Echt een prachtig beeld!”

Het grote scherm aan de Kapelstraat is al aangesloten. Gastheer Peer Ploegmakers zit op de eerste rang, links.

Het grote kleurenscherm aan de Kapelstraat werd maandagavond al getest. Gastheer Peer Ploegmakers zit links op de eerste rang.

Berry van den Biezenmortel, woordvoerder van de gemeente Boerdonk, zegt in een officiële reactie blij te zijn voor de lokale voetbalfans, maar ook te hopen dat het niet wéér uit de hand loopt. Zoals tijdens het WK van 2006. ,,Toen werd er na een tegendoelpunt door één van de zes aanwezigen een bierflesje kapot gegooid. Weliswaar per ongeluk, maar toch. Als zoiets dit jaar weer gebeurt, is het meteen de laatste keer geweest”, waarschuwt de ambtenaar.

Arrogante lui
Peer Ploegmakers – Peter voor vrienden – is niet bang voor trammelant. ,,Let maar op mijn woorden: het wordt woensdagavond een prachtig voetbalfeest waar dat volk in de grote steden nog iets van kan leren. Daar denken ze dat wij zoiets in Boerdonk niet kunnen organiseren. Nou, ik weet wel beter. Wat zullen die arrogante stedelingen uit Beek en Donk en Erp op hun neus kijken!”

Reacties zijn gesloten.