Te vroege release onthullende biografie kost Björn Kuipers WK-finale

Geplaatst: 14 juni 2014 in WK 2014

RIO DE JANEIRO – FIFA-baas Sepp Blatter is een seniele, corrupte bordeelbezoeker, vicepresident Michel Platini was in 1997 voor het laatst een dag niet dronken en het is allang bekend wie de WK-finale zal fluiten. Die onthullende informatie staat in ‘The Björn Identity’, de biografie van topscheidsrechter Björn Kuipers. Het boek ligt sinds vandaag in de winkels en dat is een maand eerder dan de bedoeling was.

En daar is Kuipers, tevens eigenaar van de C1000 in Oldenzaal, niet zo blij mee. ,,Mijn uitgever heeft het goed verknald. Het boek zou eigenlijk pas op 14 juli uitkomen. Daags ná de WK-finale en vlak vóór het begin van de bouwvak. Op die manier zou mijn boek hopelijk vaak worden verkocht aan mensen die leesvoer voor de vakantie zoeken en geïnteresseerd zijn in het leven van de scheidsrechter die de finale van het WK gefloten heeft. Die scheidsrechter ben ik, heeft het FIFA-bestuur al snel na de goed verlopen Champions League-finale besloten.”

Arbiter Kuipers past ook in zijn supermarkt regelmatig de voordeelregel toe.

Arbiter Kuipers past ook in zijn supermarkt regelmatig de voordeelregel toe.

Spraakverwarring
Dat het boek nú al verschenen is, komt volgens Kuipers – die vannacht Engeland tegen Italië fluit – door een spraakverwarring tijdens een telefoontje met zijn uitgeverij. ,,Juni en juli klinken bijna hetzelfde. Zeker wanneer ik in Twents dialect praat en als je bedenkt dat er in mijn huidige verblijfplaats Rio de Janeiro maar één zendmast staat, waardoor de gesprekskwaliteit even goed is als het idee om het WK van 2022 in Qatar te houden.”

In ‘The Björn Identity’ haalt Kuipers genadeloos uit naar het voltallige, in zijn ogen onbetrouwbare bestuur van de FIFA. Ook collega Kevin Blom (‘onbegrijpelijk dat die vent zonder geleidehond de wei in mag’) en Feyenoord-voetballer Lex Immers (‘Django Wagner heeft minder kansen nodig om te scoren’) krijgen ervan langs in het 344 pagina’s tellende boekwerk. Bovendien geeft hij toe dat de Hollandse Nieuwe van C1000 niet uit de Noordzee, maar uit het Suezkanaal komt.

Respect
Sepp Blatter (106) heeft het boek deels gelezen en is niet bepaald gecharmeerd van de uitlatingen van de de 41-jarige Tukker. ,,Wat hij over mij zegt klopt wel aardig, maar die opmerking over Lex Immers getuigt van weinig respect voor Django Wagner, een verdienstelijk musicus waar ik veel waardering voor heb. Hierdoor klopt ook zijn passage dat hij de WK-finale mag fluiten niet meer. Hij kan náár de finale fluiten, daar zorgt deze corrupte bordeelbezoeker wel voor”, aldus de seniele Zwitser.

Sepp Blatter met het veelbesproken boek.

Sepp Blatter met het veelbesproken boek.

Uitgefloten
Door Kuipers‘ venijnige teksten moet hij na de poulefase naar huis. Kuipers: ,,Ach, ik bekijk het van de zonnige kant: ik heb nu een paar weken langer vakantie. Wat ik tijdens mijn zomerverlof ga doen? Waarschijnlijk veel lezen. Als ik op Schiphol ben, ga ik eerst maar eens naar de boekhandel. Misschien hebben ze nog een leuke biografie binnengekregen.”

Reacties zijn gesloten.