Overwerkte Helmondse Oranjefan gestrand in San Salvador

Geplaatst: 13 juni 2014 in WK 2014

SAN SALVADOR – Zonnebrandcrème? Check. Voldoende contant Braziliaans geld? Check. Oranje kostuum? Check. Ticket voor de wedstrijd van Oranje? Check. Reisgids ‘Portugees voor beginners’? Ook al aan gedacht. Nederlands elftal-fan Cristian Mandigers had alles uitstekend voorbereid voordat hij naar Zuid-Amerika vloog om de wedstrijd Spanje – Nederland in Salvador bij te wonen. Alles, op een klein detail na: de bestemming van zijn reis.

Jarenlang had Cristian Mandigers, zelfstandig grafisch vormgever van beroep, gespaard om naar het WK voetbal te kunnen gaan. Het zou zijn eerste bezoek aan een mondiaal eindtoernooi worden. ,,Vier jaar geleden moest ik op het laatste moment afzeggen wegens een gebroken pink en in 2006 kon ik niet aan kaartjes komen. In 2002 kon ik wél, maar toen ging het Nederlands elftal niet, dus toen was er ook weinig te halen”, zei hij vlak voor vertrek nog.

In the pocket
Dit jaar zou het er dan eindelijk van komen. Mandigers werkte en werkte. Dag in, dag uit zat hij tot ’s avonds laat voor opdrachtgevers te photoshoppen om maar genoeg geld te verdienen voor een trip naar Brazilië. Vorige maand had hij eindelijk genoeg geld bij elkaar gespaard. ‘Hoppa in the pocket!’, postte hij op 16 mei dolblij op Facebook, met daarbij een foto van zijn peperdure kaartje. Toen hij direct erna op internet een vliegticket had geboekt, leek alles geregeld.

Cristian Mandigers deelt zijn vreugde met zijn digitale vrienden.

Cristian Mandigers deelde zijn vreugde met zijn digitale vrienden.

Sombere bedoening
Vanmorgen tegen 8.00 uur Nederlandse tijd arriveerde de Helmonder op San Salvador International Airport. Daar kreeg hij voor het eerst het gevoel dat er niet in de haak was. ,,Ik had wel verwacht dat het vliegveld van Salvador, nota bene een speelstad van het WK, wat in voetbalsfeer was opgeleukt. Maar nee, het was maar een sombere bedoening zonder sambadanseressen en Braziliaanse vlaggen”, zei de voetbalfanaat aan het einde van de vrijdagochtend, via Skype.

Taxi
Toen Mandigers na de paspoortcontrole en het verzamelen van zijn ruimbagage een taxi aanhield om hem naar zijn hotel te brengen, reageerde de chauffeur volgens hem nogal raar. ,,De beste man sprak geen Portugees, maar alleen Spaans. Nu wil dat niet altijd iets zeggen, want in Helmond zijn er ook zat taxichauffeurs die geen Nederlands spreken, maar toch.”

De ongelukkige reiziger vervolgt: ,,Die chaffeur had nog nooit van mijn hotel gehoord. Toen ik hem de incheckvoucher van mijn hotel met daarop het adres liet zien, schoot hij in de lach. Wat bleek: ik was niet in Salvador in Brazilië, maar in San Salvador in El Salvador. Dat ligt een kleine zesduizend kilometer noordelijker”, vertelt de gedesillusioneerde topografiekenner, die momenteel op een Salvadoraans strand de tijd doodt.

Om de tijd door te komen verblijft de gestrande Helmonder momenteel op een strand in San Salvador.

Om de tijd door te komen verblijft de gestrande Helmonder momenteel op een strand in San Salvador.

Fout
Cristian Mandigers vermoedt dat hij tijdens het boeken van een ticket een fout heeft gemaakt. ,,Ik was zó moe van al het overwerken, dat ik daarna niet goed oplette en per ongeluk een ticket naar een verkeerde bestemming boekte.”

Ondanks zijn misser hoopt de onfortuinlijke supporter Spanje tegen Nederland toch te kunnen zien. ,,Niet in het stadion, want de volgende vlucht naar Salvador gaat pas morgenavond. Maar volgens de taxichauffeur zijn er in een buitenwijk van San Salvador wel wat cafés waar ze de wedstrijd uitzenden. Dus met een beetje geluk kan ik ze toch nog aanmoedigen.”

Troost
Voor Mandigers is er nóg een troost: hij heeft ook kaarten voor Australië tegen Nederland op 18 juni op zak. ,,Alleen de vlucht naar speelstad Porto Alegre moet ik nog boeken. Dat doe ik morgen, als ik wat ben uitgerust van deze lange reis en alle commotie. Zo voorkom ik dat ik door vermoeidheid wéér een reis naar de verkeerde bestemming boek en mijn vliegtuig in het Portugese Porto landt.”

Reacties zijn gesloten.