Helmonder Rudy Unterberg na drie dagen uit Duitse WK-selectie gezet

Geplaatst: 11 juni 2014 in WK 2014

HELMOND – Alwéér een nieuwe WhatsApp-groep, dacht Rudy Unterberg toen hij zaterdagmiddag op het display van zijn iPhone keek. Maar met deze groepsapp, die de naam ‘WM Brazil 2014’ had gekregen, was iets opmerkelijks aan de hand. Geen van de nummers van de 22 andere groepsleden stond namelijk in Unterbergs telefoonlijst. En bovendien begonnen ze allemaal met 0049, het kengetal van Duitsland.

Het kwartje viel al snel. Toen er kort na het aanmaken van de groep in rap tempo Duitstalige berichten over en weer werden verstuurd en Unterberg de profielfoto’s van de groepsleden bekeek, wist de Stiphout Vooruit 4-voetballer genoeg. Hij was uitgenodigd voor de groepsapp van het Duitse nationale voetbalteam.

Rudy Unterberg.

Rudy Unterberg.

‘Ene Manuel’
Helemaal nieuw is het niet, dat de 38-jarige medewerker van een systeembouwbedrijf een Duitstalig app’je of sms’je krijgt dat niet voor hem bestemd is. ,,Ik heb deze telefoon met Duitse simkaart een maand geleden van mijn baas gekregen, omdat ik veel klanten in Duitsland moet bezoeken. Hij had hem, via eBay, gekocht van ‘ene Manuel uit München’, vertelde hij me.”

Braadworsten, bierpullen en bikinibabes
Die ‘ene Manuel uit München’ bleek Manuel Neuer te zijn, zo ontdekte Unterberg, en dat is de eerste keeper van die Mannschaft. En die was kennelijk vergeten om zijn ploeggenoten door te geven dat zijn oude telefoon met bijbehorend nummer verkocht was. Het gevolg: de Duitse voetballers dachten dat Unterberg de Duitse keeper was. ,,Ik heb snel een gegooglede foto van Neuer als profielfoto ingesteld. En ik spreek een aardig woordje Duits”, lacht Unterberg. Ik deed dus gewoon mee met het sturen van onzinnige berichten en foto’s van braadworsten, bierpullen en bikinibabes.”

Sabotage
De fanatieke Helmond Sport-supporter is niet vies van een portie sabotage. ,,Ik dacht, als ik de voorbereiding van die Duitsers kan verstoren, laat ik dat niet na. Daarom heb ik groepsberichten verstuurd als ‘Das Training wird abgebrochen‘ (De training is afgelast), ‘Unser Spiel gegen Portugal wurde auf Dienstag verschoben‘ (Onze wedstrijd tegen Portugal is verzet naar dinsdag) enAngela Merkel sieht ziemlich gut aus‘ (Angela Merkel ziet er best goed uit). De eerste twee berichten geloofden mijn ‘teamgenoten‘ volgens mij nog, maar na het laatste werd ik gisteren uit de digitale selectie gezet.“

Afscheid
Rudy Unterberg vindt het jammer dat hij al vóór de poulefase afscheid heeft moeten nemen van zijn Duitse teamgenoten. Toch hoopt hij dit WK nog te kunnen meewerken aan een snelle uitschakeling. ,,Ik heb alle nummers van de Duitsers opgeslagen. Ze moeten niet raar opkijken als er in de nachten vóór hun wedstrijden ineens wat telefoons gaan rinkelen. Met een beetje geluk overleven die slapers hun groep dan ook niet.”

Reacties zijn gesloten.