Helmondse uitvinding moet balverlies op WK tot minimum beperken

Geplaatst: 5 juni 2014 in WK 2014

HELMOND – Het balverlies van zijn club PVV dreef hem naar eigen zeggen tot wanhoop. En daarom ging Helmonder Berry Visschers aan het knutselen. Het resultaat: een vijf meter lange ijzeren stok met een vangkorf eraan bevestigd. De wereldvoetbalbond FIFA is er lyrisch over en de uitvinding debuteert dit jaar op het WK voetbal.

Handzaam hulpmiddel
,,Kijk, daar zit ‘ie in, klaar voor transport naar Brazilië”, zegt een apetrotse Visschers (59). Hij wijst naar een grote doos met daarin het door hem uitgevonden gevaarte: een handig hulpmiddel om ballen uit het water te vissen. Een Zwitsers FIFA-lid was zó enthousiast over Visschers’ inventie, dat hij hem eind mei belde en vroeg om er een te maken voor gebruik op het WK.

Berry Visschers.

Berry Visschers was vereerd, maar eerst ook wat argwanend. ,,Ik dacht eerst aan een verlate eenaprilgrap, maar dat kon niet. Want niemand van mijn vrienden spreekt slecht Engels met een Duits accent. Toen ik zeker wist dat het serieus was, waren we er snel uit. Ik zou er rijkelijk voor worden beloond en ook een flinke provisie per gevonden bal krijgen, zei die kerel van de FIFA, want hij had net een aantrekkelijke deal met een of andere sjeik afgerond.”

Catchy
Volgens Visschers werd hem ook gevraagd om een naam voor zijn ruim dertig jaar oude uitvinding te bedenken. ,,Ik kreeg de vrije hand, maar de naam moest van de FIFA wel catchy zijn”, zegt Visschers ietwat verongelijkt. ,,Zoveel vrijheid had ik dus niet. Maar goed, wie betaalt, bepaalt. En eigenlijk is Catchy helemaal geen verkeerde naam. Best pakkend, net als mijn product.”

In de loop
Voor de oorsprong van de Catchy moeten we terug naar 1983. Visschers, toen 28, was penningmeester van PVV en zag dat het verlies van zijn club almaar toenam. ,,Vooral het balverlies”, zegt Visschers. ,,In seizoen 1982-1983 zijn er door de seniorenteams 174 ballen in De Loop (zo heet beek De Goorloop in de volksmond, red.) getrapt en niet opgevist. Buitensporig veel. Hoe dat komt? Ik vermoed omdat de nieuwe hoofdtrainer van zijn spelers eiste dat ze alle ballen in de loop speelden. Niet iedereen begreep even goed wat hij daarmee bedoelde.”

Veel ballen werden in De Loop gespeeld.

Veel ballen werden in ‘De Loop’ gespeeld.

Kopje onder
Om te voorkomen dat PVV kopje onder zou gaan, sloeg de handige Visschers – in het dagelijks leven kapper – aan het knutselen. Hij pakte vijf meter van de ijzeren balk die diende als omheining van het hoofdveld. ,,Die omheining was sowieso overbodig, want er stonden mensen toch nooit mensen achter de omheining om te kijken. Zó beroerd speelden ze toen”, licht de clubman toe.

Daaraan bevestigde hij een eigengemaakte metalen korf en voilà: de ballenvanger was geboren. ,,Het was een groot succes en PVV was alweer snel uit de rode cijfers”, weet Visschers nog. ,,Hoeveel ballen de Catchy in al die jaren heeft gevangen weet ik niet precies, maar in elk geval meer dan menig keeper die bij PVV onder de lat heeft gestaan. Sommige waren zó slecht dat ik opperde om te ruilen: Catchy op de doellijn en de keeper aan de waterkant. Maar omdat de meeste keepers een te slechte motoriek hebben om te kunnen zwemmen, is dat nooit doorgegaan.”

Een speler van het bezoekende ZSV zet Catchy aan het werk.

Een speler van het bezoekende ZSV zet Catchy aan het werk.

Lucratief
Komend weekend stapt Visschers op het vliegtuig naar Brazilië. ,,De eerste stop is Salvador, waar de onlangs gepatendeerde Catchy standby staat tijdens Nederland – Spanje. Het moet het begin zijn van een lucratief WK voor de Helmonder. ,,Ik krijg honderd euro per bal die met behulp van Catchy uit de oceaan wordt gehaald. Dat lijkt veel, maar is nog altijd een stuk minder dan de prijs van de Adidas Brazuca.”

Visschers hoopt in Brazilië een aardig kapitaaltje bij elkaar te vissen. ,,Op welk bedrag ik reken? Nou, dat hangt ervan af welke spelers in actie komen.Als scherpschutter Fernando Torres besluit om veel van afstand te schieten of Sergio Ramos mag af en toe een penalty nemen, kan het voor mij een mooi toernooi worden. Catchy brengt de ballen wel weer op het droge. En daarmee mijn schaapjes ook.”

Reacties zijn gesloten.