Café in Helmonds Haagje in de ban van WK hockey

Geplaatst: 27 mei 2014 in WK 2014

HELMOND – De beamer staat scherpgesteld, de binnenmuren zijn oranje geverfd en de playlist met WK-hits is alvast geprogrammeerd. Café ’t Kruidvat aan de Helmondse 3e Haagstraat is helemaal klaar voor het wereldkampioenschap. Vanaf komende zaterdag is de kroeg dé ontmoetingsplaats voor mensen die in een gezellige ambiance naar het WK hockey willen kijken.

Uitbater Arno Slits is maar wát trots op het nieuwe uiterlijk van zijn bar. ,,Het was hard werken om mijn café om te bouwen. Ik ben er zeker een halve week mee bezig geweest en werkdagen van vier uur waren geen uitzondering. Maar het resultaat mag er zijn”, zegt de Helmonder trots.

Arno Slits achter zijn tap.

Arno Slits achter zijn tap.

Hockey in plaats van voetbal
Dat café ’t Kruidvat – een begrip in Helmond – tijdens een groot kampioenschap een metamorfose ondergaat, is niet nieuw. Maar dat er deze keer gekozen wordt voor hockey, in plaats van voetbal, is wél opmerkelijk. ,,Die keuze was heel makkelijk, hoor”, legt Slits uit. ,,De kans dat de hockeyers ver komen, en dus veel wedstrijden moeten spelen, is vrij groot. Bij het Nederlands voetbalelftal moet ik dat nog maar zien. Ik heb liever zes keer een volle kroeg dan drie keer. De kassa moet toch blijven rinkelen, wonnie?”

Slits denkt niet dat zijn stamgasten problemen hebben met zijn keuze voor het vertonen van hockeywedstrijden op een groot scherm. ,,Ben je gek, de meesten komen heus niet voor de sport. Ze zoeken gewoon een excuus om naar de kroeg te gaan en dronken te worden. Grote kans dat de helft niet eens merkt dat ze naar hockey zitten te kijken, in plaats van naar voetbal. “

Slaghout
,,En de kritische kijker moet zich maar aanpassen”, gaat de tapper verder. ,,Het gros van mijn trouwe klanten komt uit ’t Haagje en is erg behendig met slaghout. Misschien kunnen ze hun techniek nog wat aanscherpen door goed naar de hockeyers te kijken.”

Om zijn klanten extra tevreden te houden, laat Slits tijdens de hockeyduels gratis snacks serveren. ,,Ik heb speciale hockeyhapjes ingekocht bij snackbar De Happelaar, zoals de kipstrafcorn, de strafbamibal en de sitohockeystick. Dat is goed voor de bolle kant van mijn gasten. En kijkers die niet elke keer hun portemonnee willen trekken voor een drankje kunnen aan de bar een groene kaart kopen voor een tientje. Daarmee kunnen ze zes drankjes afrekenen”

,,Ook voor de rokers hebben we een toepasselijke actie in petto: in de rokersruimte gaan er stickies rond. Hoewel ik eerlijk moet toegeven dat dat wekelijks gebeurt”, bekent de ondernemer.

Trainingspak
De Helmondse horecalegende hoopt dat zijn etablissement de komende weken uitgroeit tot een hockey-epicentrum. ,,Tijdens EK’s en WK’s kleurt het hele Haagje altijd oranje. Sport leeft écht in deze buurt. Het zou mooi zijn als we met zijn allen een mooi hockeysfeertje in ’t Kruidvat kunnen creëren. Mijn bezoekers kunnen daaraan bijdragen door ongedoucht en in trainingspak naar ’t Kruidvat te komen. Vooral dat laatste zal voor de meeste vaste gasten geen probleem zijn, verwacht ik. We blijven Helmonders, hè?”

Tijdens grote eindtoernooien kleurt 't Haagje steevast oranje. Foto via ED.nl

Tijdens grote eindtoernooien kleurt ’t Haagje steevast oranje. Foto: ED.nl

Afbreken
Slits heeft hoge verwachtingen van de nationale hockeytrots. ,,Ik reken erop dat ze het goed doen op het WK. Het zou zonde zijn als ik door een snelle uitschakeling alle versieringen na korte tijd alweer van de muur moet trekken. Al leert de ervaring me dat afbreken lang niet zoveel tijd kost als opbouwen. Daar helpen mijn stamgasten me ongevraagd mee. Zeker als Nederland op frustrerende wijze verliest, zoals in 2010. Alleen mogen ze de ramen deze keer wél heel laten.”

Reacties zijn gesloten.