Stiphout Vooruit 4-leider Frans van Stiphout in Guinness Book of Records na breken radiorecord

Geplaatst: 20 mei 2014 in Stiphout Vooruit 4

HELMOND – Hij noemde het de moeilijkste opdracht van zijn leven, maar is ongelofelijk trots op zichzelf dat het gelukt is. Frans van Stiphout, leider van Stiphout Vooruit 4, voltooide dinsdagochtend vroeg zijn recordpoging radio luisteren. Door twee uur en drie minuten onafgebroken naar de ochtendshow van 3FM-dj Giel Beelen te luisteren, wordt Van Stiphouts naam opgenomen in het Guinness Book of Records.

Bovennatuurlijke prestatie
Over een gebrek aan aandacht heeft jeansmodezaakeigenaar Van Stiphout (63) dinsdagochtend, kort na acht uur, niet te klagen. Zijn winkel is vanmorgen het werkterrein van tientallen journalisten. De schrijvende pers hoopt vooral op antwoord op die ene, prangende vraag: hoe heeft hij deze bovennatuurlijke prestatie kunnen neerzetten?

Sterke koffie
Het antwoord is verrassend simpel. ,,Door liters beresterke koffie en voldoende afleiding”, antwoordt Van Stiphout. ,,Koffie om te zorgen dat ik wakker bleef als Giel weer eens een langdradig vraaggesprek met een of andere uitgerangeerde C-artiest voerde. En voor de afleiding zorgde mijn trouwe kameraad Bonzo Koolen. Toen ik het om half acht, tijdens de door mij gehate rubriek ‘Begin de dag met een dansje’, even moeilijk kreeg, tapte hij wat moppen. Zo sleepte hij me er doorheen”, verklapt de Helmonder, die eruitziet alsof hij zojuist de Mont Ventoux heeft beklommen op een omafiets met lekke banden.

Frans van Stiphout tijdens de laatste minuten van zijn recordpoging.

Frans van Stiphout tijdens de laatste minuten van zijn recordpoging.

Van Stiphout liep naar eigen zeggen ruim twee weken rond met het idee om het record te gaan breken. ,,Ik ving begin mei toevallig op dat het record onafgebroken ‘Giel-luisteren’ op honderdtien minuten stond. Toen ik dat hoorde, heb ik meteen naar het Guinness Book of Records gebeld met de mededeling dat ik al wel bijna drie uur naar Giels ochtendshow heb geluisterd. Maar toen ik daarna zei dat ik daar vier jaar voor nodig had, waren ze niet onder de indruk; het moest schijnbaar onafgebroken zijn. Dat was balen.”

Wraak
De wraak van de ondernemer was zoet. Gisteren belde hij andermaal naar het recordbureau om zijn recordpoging aan te kondigen en een waarnemer uit te nodigen. ,,Vanochtend moest het gebeuren. Ik ben om vijf uur opgestaan, heb een kan extra sterke koffie gezet en ben naar mijn winkel gegaan. Daar heb ik, om zes uur, de radio op 3FM afgestemd en Bonzo Koolen binnengelaten. De rest is geschiedenis. Vraag me niet hoe ik het heb gehaald, maar dat maakt niet uit. Het record is van mij en daardoor staan er morgen in alle dagbladen foto’s die in mijn winkel zijn genomen. Betere reclame kan ik me niet wensen!”

Na afloop van de succesvolle recordpoging poseert een trotse Frans van Stiphout (links) met boezemvriend Bonzo Koolen.

Na afloop van de succesvolle recordpoging poseert een trotse Frans van Stiphout (links) met boezemvriend Bonzo Koolen.

Giel Beelen, die ook op de hoogte was van Van Stiphouts recordpoging, was wegens verplichtingen in Hilversum, maar feliciteerde de volhardende luisteraar per sms. Van Stiphout: ,,Hij schreef dat hij binnenkort een keer naar Helmond komt om me persoonlijk te feliciteren. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik hoop niet dat hij een hele toespraak komt houden. Ik heb hem voorlopig wel genoeg gehoord.”

Reacties zijn gesloten.