Oranjepubliek dolenthousiast na Nederland – Ecuador: ‘Heb twee keer de polonaise gelopen’

Geplaatst: 18 mei 2014 in WK 2014

AMSTERDAM – Over één ding waren de bezoekers aan Nederland – Ecuador in de Amsterdam ArenA het gisteravond wel eens: een bezoekje aan een wedstrijd van het Nederlands Elftal staat  garant voor topvermaak. Tijdens en na afloop van de oefenwedstrijd verliet de ene na de andere tevreden oranjefan de sfeervolle betonnen voetbaltempel.

,,Het was genieten”, zegt Didammer Erwin van Schoonderwalt (57, accountant) net buiten de ArenA, terwijl erbinnen de tweede helft op het punt van beginnen staat. ,,Of Nederland goed speelde? Ik heb geen idee, maar daar kwam ik ook niet voor. Kleintje Pils speelde in elk geval de sterren van de hemel, en dat is belangrijker. Ik ga nu lekker naar het vrouwtje toe. Het verslag lees ik wel op teletekst. Als ik daar tenminste zin in heb.”

Vijf man achterin
Een paar minuten later verlaten vijf Limburgse veertigers het stadion. Marketingmanager Bob Titulaer, die vanavond zijn voornaam eer aandoet en moet rijden, is een stuk minder luidruchtig dan zijn vier duidelijk aangeschoten kameraden. Toch heeft hij zich wel degelijk goed vermaakt. ,,Het hoogtepunt was zonder twijfel ‘Bloed, Zweet en Tranen’. Prachtig nummer, zeker met die geweldige akoestiek in dit stadion. Wat ik van het nieuwe systeem met vijf man achterin vond? Mwa, ik heb liever drie man achterin. Meer passen er trouwens ook niet op de achterbank van mijn leasebak.”

De vijf Limburgse vrienden genoten met volle teugen.

De vijf Limburgse vrienden genoten met volle teugen.

Ruud Gullit-pet
Echt druk wordt het pas rond tien uur, zo rond de zeventigste minuut van het duel. Met ferme pas beent Bertil Bovee uit Groenlo – met Ruud Gullit-pet op zijn hoofd – richting de parkeergarage, op de voet gevolgd door zijn zoon. ,,Waarom we niet tot het einde blijven? Ik heb geen zin om een kwartier te moeten wachten in de parkeergarage. En ik hoorde net op de tribune dat er niks op het spel staat.”

,,Maar ik heb me fantastisch geamuseerd hoor”, vult Bovee snel aan. ,,Vooral vóór de wedstrijd. En in de rust natuurlijk. Toen werd de winnaar van de ‘Vrolijkst verklede fan-verkiezing’ bekendgemaakt. Mijn achterbuurman was als leeuw verkleed en werd derde. Hilarisch!”

Kostelijk vermaakt
Wél tot het einde van de wedstrijd bleven zes Amsterdamse economiestudenten. ,,We hebben ons kostelijk vermaakt”, zegt Ferdinand Kolfschoten, terwijl hij van een Broodje Unox smikkelt. ,,Tijdens het volkslied van Ecuador was ik zelfs ook nog even te zien op het grote scherm in het stadion, maar toen ik mijn maten waarschuwde was het al te laat. En toen ik tien minuten daarna Joël Veltman waarschuwde dat er een Ecuadoriaan uit zijn rug wegliep, was het óók al te laat.”

Zijn kompaan Jules Kelder wil ook iets zeggen: ,,Het gelijkspel was natuurlijk wat teleurstellend. Maar toch denk ik dat Nederland een goede kans maakt op het WK. Het is alleen spijtig dat Bob de Voogd niet geselecteerd is. Zo iemand kun je prima gebruiken in Brazilië.”

De zes Amsterdamse studiebollen hebben zich kostelijk vermaakt.

De zes Amsterdamse studiebollen hebben zich kostelijk vermaakt.

Polonaise
Ook de als oranje indiaan verklede consultant Pedro Verhappen uit Schin op Geul (62), die samen met een collega in de hoofdstad is, kijkt tevreden terug op hun avondje uit. ,,We hebben twee keer de polonaise gelopen. Helaas was ik net bier halen toen de wave door het stadion ging, anders was onze avond nog mooier geweest. De prachtige 1-0 van Ruud van Nistelrooij maakte gelukkig veel goed. Wat, kwam Nederland niet op 1-0 en is Van Nistelrooij al jaren geleden gestopt? Oh, vandaar dat mijn buurman me zo raar aankeek toen ik stond te juichen.”

Pedro Verhappen (links) en zijn collega zijn over twee weken weer van de partij.

Pedro Verhappen (links, met ongebruikte consumptiemunten in de hand) en zijn collega zijn over twee weken weer van de partij.

Verhappen heeft zijn kaarten voor de oefeninterland Nederland – Ghana, over twee weken in De Kuip, al besteld. ,,Dat moet wel,, want we hebben nog een hoop ArenA-consumptiemunten over. Wat ik van die wedstrijd verwacht? Geen idee, maar dat boeit me ook niet. Ik verwacht wél veel van De Toppers en Wolter Kroes. Zij komen het publiek opwarmen. Prachtig zeg, zo’n interland!”

Reacties zijn gesloten.