Geïrriteerde Oscar Bijnen verstoort uitzending RTL Late Night

Geplaatst: 13 mei 2014 in Helmond, Televisie

HILVERSUM – Het begon als een gezellig mannenavondje met bier en bitterballen, maar eindigde met water en brood. Voormalig Stiphout Vooruit 4-reservewaterzakdrager Oscar Bijnen moest een nachtje in een Hilversumse politiecel doorbrengen nadat hij de uitzending van het praatprogramma RTL Late Night verstoorde.

Vroeg op de maandagavond was er nog niets aan de hand. Samen met zijn kameraad Martijn Gijsbers arriveerde Bijnen ruim op tijd op het Hilversumse Mediapark om de opname van Voetbal International TV bij te wonen. ,,We waren een uur te vroeg”, zei de 41-jarige Bijnen dinsdagochtend, kort na zijn vrijlating. ,,Daarom hebben we eerst een paar pilsjes gepakt in de kantine. Die hakten er trouwens stevig in, want we hadden nog niet gegeten.”

Irritaties
Rond acht uur, toen Bijnen en Gijsbers in de studio waren, kwamen de eerste irritaties. ,,We gingen precies achter René van der Gijp zitten, zodat we goed en vaak te zien zouden zijn”, zei Bijnen. ,,Ik had gehoopt op die manier weer eens een beeld te komen bij de vrouwtjes, die meestal graag naar VITV kijken. Maar daar was de studiomanager het niet mee eens. Hij stuurde ons weg en gaf ons een kloteplaats aan de zijkant van de studio, naast een paar Ajacieden. Gelukkig wél vlak bij de bar, en dat heeft die barkeepster geweten ook. We hebben haar flink aan het werk gezet!”

Aan het begin van de uitzending was Oscar Bijnen (achterste rij, tweede van links) en Martijn Gijsbers (links van Bijnen) nog goedgemutst.

Aan het begin van de uitzending waren Oscar Bijnen (achterste rij, tweede van links) en Martijn Gijsbers (links van het RTL-logo) nog goedgemutst.

Gaandeweg de uitzending, waarin Bijnens favoriete club PSV nauwelijks aan bod kwam, steeg de ergernis tot een hoogtepunt. De Helmonder, die inmiddels niet meer mocht rijden, kon zich na de zoveelste Ajax-anekdote niet meer inhouden. Woedend beende hij de studio uit.

Bijnen is zichtbaar geïrriteerd door al het gepraat over Ajax. Kort na het nemen van deze foto verlaat hij de studio.

Bijnen is zichtbaar geïrriteerd door al het gepraat over Ajax. Kort na het nemen van deze foto verlaat hij de studio.

Afkoelingsperiode
Na een afkoelingsperiode van tien minuten ging Oscar Bijnen terug de studio in. Dat ging niet helemaal vlekkeloos; hij betrad niet studio 42, maar studio 21. ,,Als ik gedronken heb, zie ik dubbel”, lichtte Bijnen toe. ,,Vandaar dat ik studio 42 heb verward met 21.”

In studio 21, waar de live-talkshow RTL Late Night toen werd opgenomen, speelden The Common Linnets op dat moment hun songfestivalnummer. Dat werd Bijnen te veel, gaf hij toe. ,,Ik was natuurlijk al heetgebakerd door dat geouwehoer met onze plaatsen en daarna al die Ajax-prietpraat. Toen ik daarna ook nog eens oog in oog kwam te staan met die twee Sky Radio-artiesten, was de maat voor mij vol.”

Stagedive
Het gevolg was voor naar schatting enkele honderden televisiekijkers te zien. Bijnen klom op een tafel, gooide er wat onverstaanbare kreten uit en sprong als een soort stagediver het publiek in. Er waren vier bewakers voor nodig om de wild om zich heen slaande voetballiefhebber tot bedaren te brengen en over te dragen aan de politie.

Het bewuste moment: Oscar Bijnen springt het publiek in.

Het bewuste moment: Oscar Bijnen springt het publiek in.

RTL Late Night-presentator Humberto Tan was aanvankelijk flink geschrokken. ,,Normaal gesproken gebeurt er nooit iets op het Mediapark. Ik kan me in elk geval niet herinneren dat er hier ooit een incident is geweest. Maar dit is wel goed voor mijn programma. Hierdoor wordt er misschien eindelijk eens een keer nagepraat over mijn show. Dat gebeurt anders niet zo snel.”

Studioverbod
Bijnen zei te hebben geleerd van het voorval. ,,Ik ga voorlopig niet meer naar de uitzending van VITV. Dat mag trouwens ook niet, want ik heb een studioverbod van twee jaar. De komende tijd kijk ik lekker thuis vanaf de bank. Daar kan ik breedsprakige Ajax-liefhebbers gewoon wegzappen.”

Reacties zijn gesloten.