Stiphout Vooruit 1-coach ontroerd na winnen ‘Steun je Moerstaal’-prijs: ‘Ik ben überhappy met deze exquise award!’

Geplaatst: 10 april 2014 in Stiphout Vooruit

HELMOND – Stiphout Vooruit 1-leider Peter van den Eijnden heeft vanmiddag in wijkcentrum Het Patronaat aan de Helmondse 2e Haagstraat de eerste ‘Steun je moerstaal’-award ooit ontvangen. Stichting Taalverdediging beloonde de leider daarmee voor zijn onvoorwaardelijke steun aan het behoud van de Nederlandse taal.

Van den Eijnden was ontroerd. ,,Taalverloedering is voor mij een echte don’t. Natuurlijk ben ik überhappy met deze award en daarom heb ik besloten om ondanks mijn drukke job als product developing manager acte de présence te geven op deze chique locatie. Het is mooi dat ik me heb kunnen onderscheiden met een basic en urban jargon in een wereldje waar nietszeggend en clichématig taalgebruik bon ton is”, zo hemelde de winnaar zichzelf op.

Van den Eijnden ging nog even door: ,,Blijkbaar ben ik, met mijn woordkeuze, een einzelgänger in de voetbalwereld. Frans van Stiphout (coach van Stiphout Vooruit 4, red.) was voor mij een echte angstgegner, maar hij begaat op taalgebied regelmatig een faux pas. Mooi, want deze exquise award is een must-have.”

Peter van den Eijnden (met bril) ging met lege handen naar huis.

Peter van den Eijnden (met bril) had wat te vieren.

De dolblije winnaar wist aan het einde van de feestelijke uitreiking al wat hij met de prijs – een door Gerrits Recycling vervaardigd bronzen beeldje – ging doen. ,,Ik laat ‘m shinen op mijn schoorsteenmantel. Dan kan ik er optimaal van genieten als ik in volledige chillmodus in mijn comfy chaise longue zit te loungen.”

Stichting Taalverdediging-voorzitster Agnieszka Dujardin-Estévez Garcia, fervent neerlandica, zou graag meer personen als Van den Eijnden zien. ,,De Nederlandse taal is dying, wat an sich best awkward is in dit chauvinistische land. Gelukkig zijn er nog recalcitrante taalliefhebbers pur sang zonder bravoure zoals Peter van den Eijnden, die en plein public en zonder gêne hun moedertaal blijven supporten. Helaas wordt dat soort mensen steeds zeldzamer. Excusez le mot, maar dat vind ik zum kotzen!”

Reacties zijn gesloten.