Hackers profiteren van beveiligingslek in verouderde muziekcomputer kantine Stiphout Vooruit

Geplaatst: 8 april 2014 in Stiphout Vooruit

HELMOND – Ook voetbalvereniging Stiphout Vooruit ontsnapt niet aan de criminaliteitsgolf die de regio momenteel teistert. Vanochtend vroeg ontdekte kantinemanager Mieke Deelen dat er is ingebroken in de muziekcomputer van het Stiphoutse clubhuis. Hoewel de exacte omvang van de schade nog niet bekend is, moeten honderden megabytes aan Nederlandstalige kermismuziek als verloren worden beschouwd.

Deelen, die dinsdagochtend in de kantine was om de biljartkeus te krijten, had na het inloggen snel door dat er iets niet in de haak was. ,,De door mij gemixte playlist ‘De beste kantineknallers van eigen bodem’ was ineens verdwenen. Daarin stonden tientallen nummers die ik eigenhandig en met het grootst mogelijke respect voor de artiest illegaal heb gedownload. Peter Beense, Marianne Weber, Django Wagner, Corry Konings, Pussy Riot, dat genre. Het was gezellige, sfeerverhogende muziek om op wedstrijddagen te draaien. Ik ben er kapot van”, stamelt Mieke Deelen, terwijl een traan over haar wang biggelt.

Nadat Mieke Deelen ontdekt dat haar computer is gehackt spreekt haar gezicht boekdelen.

Nadat Mieke Deelen ontdekt dat haar computer is gehackt, spreekt haar gezicht boekdelen.

Niet meer veilig
Ook Bets van Hoof, freelance taphulp en tevens ICT-expert, is inmiddels op de plaats delict gearriveerd, en slaat troostend een arm om Deelens schouder. ,,Die hackers worden steeds brutaler”, zegt ze verontwaardigd. ,,Maar ik heb Mieke gewaarschuwd. Het is algemeen bekend dat een computer die op XP draait, zoals onze muziekcomputer, vanaf vandaag niet meer veilig is. Nu Microsoft dat besturingsprogramma niet meer ondersteunt, is een pc die op XP draait even betrouwbaar als het weerbericht van Piet Paulusma.”

Bets van Hoof.

Bets van Hoof.

Naar het motief van de daders kan Mieke Deelens echtgenoot Hans slechts raden. ,,Blijkbaar zijn het mensen met een extreem slechte muzieksmaak, anders waren ze wel van die herrie afgebleven. Ik vind het erg voor ons Mie, maar zeker ook voor de mensen die mogelijk ongevraagd worden blootgesteld aan de nummers van Peter Beense en de rest van die bras.”

Slachtofferhulp
Nadat het nieuws over de tragische muziekdiefstal dinsdagochtend via sociale media wereldkundig is gemaakt, stroomt de kantine al snel vol met geëmotioneerde leden. Ook is er iemand van Slachtofferhulp aanwezig om professionele hulp te kunnen bieden. ,,Het is mooi om te zien dat de mensen steun bij elkaar zoeken na zo’n tragische gebeurtenis. Ik moest eigenlijk werken, maar heb vrij genomen om te kunnen praten over het leed dat ons is aangedaan”, zegt Stiphout Vooruit 4-speler Wesley Rhoe, die een elpee van Django Wagner heeft meegebracht. ,,Deze overhandig ik zo aan Mieke, als kleine pleister op de wonde. Ik koop wel een nieuwe voor mezelf. Er zitten toch krassen op.”

Muziek liefhebbende leden van Stiphout Vooruit komen bijeen om de gestolen muziek te herdenken.

Muziekliefhebbende leden van Stiphout Vooruit komen bijeen om de gestolen muziek te herdenken. Geheel links Wesley Rhoe.

Maatregelen
Ondanks de klap zegt Mieke Deelen zich niet uit het veld te laten slaan. ,,Hier slaan we ons wel doorheen. Ik neem vandaag nog maatregelen om hackers voortaan geen kans meer te geven. Bets van Hoof installeert vanmiddag Vista op de computer. Ik ga daarna weer illegaal muziek downloaden en daarmee een nieuwe afspeellijst maken. Die playlist noem ik ‘Het beste van vijftig jaar Eurovisiesongfestival’. Daar houden hackers hun handen wel van af.”

Reacties zijn gesloten.