Initiatief van voormalige Helmondse clubscheidsrechter moet einde maken aan thuisfluiters

Geplaatst: 5 april 2014 in Amateurvoetbal

HELMOND – Hij ergerde zich er naar eigen zeggen ‘geel en blauw’ aan: partijdige clubscheidsrechters die het weekend van het uitspelende team verpesten. Daarom riep MULO-arbiter Spike Roche afgelopen week een website in het leven. Scheidsrechterhuren.nl helpt verenigingen in hun zoektocht naar een onpartijdige scheidsrechter én naar een overwinning. En dat voor een basistarief van nog geen drie tientjes.

Roche, een zeventigjarige Helmonder met Ierse roots, liep al langer met het idee rond. ,,Ik ben bijna veertig jaar clubscheids en heb al vele keren meegemaakt dat een thuisteam bevoordeeld werd. Ook door mijn toedoen, ja. Maar het is tijd voor een cultuuromslag. Teams die een uitwedstrijd spelen moeten ook eens een penalty in blessuretijd kunnen krijgen voor een schwalbe bij de cornervlag, of de mogelijkheid hebben om te scoren uit een buitenspelsituatie.”

Spike Roche.

Spike Roche in actie.

Buitenspel
Roche’ plan moet dat bedenksel vertalen naar de praktijk. ,,Wie mij via scheidsrechterhuren.nl inhuurt, is verzekerd van een gediplomeerde referee én een scheidsrechterlijke dwaling in zijn voordeel. He who pays the piper calls the tune, zeggen ze in Nederland, geloof ik. Morgen staat de wedstrijd Mifano 9 – Bruheze 8 op het programma. Bruheze heeft mij ingehuurd en inmiddels ook al netjes betaald. Contant. Op die manier zetten we Mifano en de Belastingdienst gezamenlijk buitenspel”, zegt Roche grijnzend.

Verdienmodel
Ook Spike Roche zelf wordt er beter van, blijkt wel als hij het verdienmodel uitlegt. ,,Het basistarief is € 29,95. Dat bedrag is inclusief één cruciale fout van mij in het voordeel van de betalende ploeg. Als dat niet genoeg blijkt voor het gewenste resultaat, kan een team fouten bijkopen. Een strafschop in blessuretijd kost € 25,-, een rode kaart vier tientjes en voor honderd euro vul ik een uitslag naar keuze op het wedstrijdformulier in, en vervals ik de handtekening van de aanvoerder van het benadeelde team. Zo houd ik er zelf ook wat aan over.”

Partijdigheid
Volgens de sympathieke Roche is zijn site al honderden keren bezocht. ,,Het loopt storm. Ik fluit dit weekend maar liefst veertien wedstrijden. Junioren, veteranen of damesteams; het maakt me niet uit. Als ze maar betalen. De enige voorwaarde is dat ik, als bekend MULO-icoon, geen wedstrijden van MULO fluit. Want dan heb je al gauw de schijn tegen en ik wil niet beticht worden van partijdigheid.”

Spike Roche leidt een wedstrijd tussen jeugdteams van Helmondia en Stiphout Vooruit in verkeerde banen.

Spike Roche, hier volledig in het grijs, leidt een wedstrijd tussen jeugdteams van Helmondia en Stiphout Vooruit in verkeerde banen.

Als scheidsrechterhuren.nl ook op de lange termijn een succes wordt, overweegt Spike Roche zijn dienstenpakket uit te breiden. ,,Ook buiten de voetballerij zijn er partijen die een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Zo was ik tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vorige maand voorzitter van een stembureau in Helmond-west, op initiatief van het CDA. Hoe denk je anders dat die partij aan zes zetels is gekomen?”

Reacties zijn gesloten.