Woedende betogers op Eindhovens Stadhuisplein na award-winst Imca Marina

Geplaatst: 30 maart 2014 in Muziek

EINDHOVEN – Op het Eindhovense Stadhuisplein hebben afgelopen nacht tientallen betogers gedemonstreerd tegen de TROS. De keuze van de familieomroep om zangeres Imca Marina zaterdagavond te onderscheiden met een TrosKompas oeuvre-award viel bij de betogers niet in goede aarde.

,,Dit is een schande voor de muziek”, zo verwoordde de aanwezige Aziz de Vries zijn mening. ,,Deze verkiezing is voor mij de bevestiging dat TrosKompas de weg kwijt is. Imca Marina heeft al jaren geen fatsoenlijke plaat meer uitgebracht.”

Imca Marina (derde van links) ontving zaterdagavond de TrosKompas oeuvreaward.

Imca Marina (derde van links) ontving zaterdagavond de TrosKompas oeuvre-award.

De Vries krijgt bijval van een wat oudere demonstrant die anoniem wenst te blijven. ,,Belachelijk dat een b-zangeres als Imca Marina zo wordt overschat. Vroeger was TrosKompas nog een journalistiek hoogstaand magazine met bekwame muziekrecensenten. Als de postbode ‘m kwam bezorgen, brak er bij ons thuis altijd een gevecht uit wie het blad als eerste mocht lezen. Maar ik ga maandag meteen mijn abonnement opzeggen.”

Ook Appie Verspaget is not amused. Gewapend met een spandoek met de tekst ‘Marina is geen held’ loopt hij rond half drie ’s nachts het Stadhuisplein op. ,,Ze is zonder meer een bekwame zangeres en ik durf er best voor uit te komen dat ik al haar platen heb. Maar na haar elpee ‘Einfach das beste’ uit 1996 is het snel bergafwaarts gegaan. Ze koos toen voor het grote geld en ging radiovriendelijke mainstreammuziek maken. Dat neem ik haar nog steeds kwalijk en ik had dan ook liever gezien dat een andere, meer experimentele artiest de oeuvre-award zou ontvangen.”

Appie Verspaget (derde van links) is duidelijk geen liefhebber van de muziek van Imca Marina.

Appie Verspaget (links aan het spandoek) is duidelijk helemaal klaar met Imca Marina. (fotobron: ED.nl)

Politieagent Giel Lamontagne kijkt vanaf een afstandje toe hoe inmiddels twintig demonstranten op de been zijn. Zijn vervaarlijk ogende hond Snuf hoeft niet in actie te komen. ,,Ik snap best dat die mannen over hun volle toeren zijn”, zo toont de orderhandhaver zich begripvol. ,,Persoonlijk had ik liever gezien dat Theo Maassen met de award naar huis ging. Maar gelukkig verloopt de demonstratie vreedzaam. Respect voor de betogers en een rode kaart voor de TROS.”

Reacties zijn gesloten.