Nederlandse muziekkenners denken dat Songfestival mislukking wordt. ‘Kunnen we Eddie Vedder en Sheryl Crow niet sturen?’

Geplaatst: 13 maart 2014 in Muziek

Het Eurovisie Songfestival van 2014 wordt een gigantische flop voor Nederland. Dat voorspelt een aantal toonaangevende Nederlandse muziekkenners. Vooral de samenstelling van de selectie – Waylon en Ilse DeLange – zou te licht zijn voor internationaal topniveau.

Ilse DeLange (links) en Waylon gaan Nederland vertegenwoordigen op het Songfestival.

Ilse DeLange (links) en Waylon gaan Nederland vertegenwoordigen op het Songfestival.

Volgens muziek- en voetbalkenner Johan Derksen, overal geroemd om zijn uitstekende smaak, doet Nederland er verstandig aan het spelsysteem te wijzigen. ,,Nederland gaat spelen in een 0-0-2-systeem. Geen backing vocals, geen muzikanten, alleen een zanger en een zangeres naast elkaar op het podium. Daarmee kun je moeilijk pressie spelen. Bovendien denk ik dat vooral Waylon te licht is voor dit niveau. Hij heeft bijna geen internationale ervaring; alleen 3FM en Q-music draaien zijn liedjes. Ik had liever Kevin Strootman op zijn positie gezien, maar ja, die is geblesseerd.”

De goede smaak van Johan Derksen is onomstreden.

De goede smaak van Johan Derksen is onomstreden.

Voormalig Idols-jurylid Jerney Kaagman heeft het lied Calm After The Storm nog niet gehoord, maar denkt nú al te weten dat het gaat floppen. ,,Die titel is hélemaal verkeerd gekozen. Er is een ongeschreven regel: je moet nóóit fysieke elementen of meteorologische verschijnselen in de naam van je band of liedje verwerken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het grote publiek daar niet op zit te wachten”, aldus de Earth & Fire-zangeres.

Ook campingzanger Dries Roelvink denkt niet dat Nederland in Kopenhagen hoge ogen gaat gooien. ,,Op de eerste plaats had ik liever een ander zanger op de plaats van Waylon gezien. Mijzelf, bijvoorbeeld. Los daarvan gaat het Songfestival een mislukking worden. Want we sturen twee artiesten die een gitaar kunnen bespelen. Daarmee ben je kansloos; alleen narcistische, a-muzikale travestieten met een pruik op hun kop maken kans.”

Voormalig profvoetballer Richard Witschge, ook muziekliefhebber, is net als Roelvink ook geen fan van Waylon. ,,Al denkt mijn dochter Joëlle daar anders over. Volgens mij heeft ze pas een live-cd van hem gekocht. Ik hoor tenminste regelmatig zijn onmiskenbare stemgeluid uit haar slaapkamer komen. Ik denk dat we met Waylon en Ilse DeLange weinig kans maken. Met wie wel? Misschien kunnen Eddie Vedder en Sheryl Crow zich laten naturaliseren en Nederland vertegenwoordigen op het Songfestival.”

De ideale opstelling volgens Richard Witschge.

De ideale opstelling volgens Richard Witschge.

Alleen zangeres Lenny Kuhr gelooft in de inzending van Nederland. ,,Voordat ik in 1969 het Songfestival won, gaf niemand een stuiver voor mijn kansen. Ikzelf ook niet. Maar ik zie best mogelijkheden. Als Nederland de poulefase overleeft, kunnen ze in het toernooi groeien. Daarbij hebben ze geluk dat ze het moeten opnemen tegen landen als Bosnië en Herzegovina, Macedonië en Israël. Want die kunnen ook niet zingen.”

Waylon zelf ziet het somber in. ,,Het liedje is best goed. Maar ik word elke dag gebeld door Albert Verlinde en morgen wil Shownieuws me in de uitzending hebben. Als ik dat vooraf had geweten, had ik natuurlijk nee gezegd.”

Reacties zijn gesloten.