Voormalig clubscheidsrechter Willy Schuts vol vertrouwen naar Prijsbloaze

Geplaatst: 1 maart 2014 in Overig

HELMOND – Voor voormalig Stiphout Vooruit-clubscheidsrechter Willy Schuts is de grote dag bijna aangebroken. Maandagmiddag wil de Stiphoutenaar excelleren in het Brabant House. Zijn missie: de eerste prijs bij het Prijsbloaze.

Twee dagen voor het prestigieuze blaasfestival is de 62-jarige ex-arbiter één brok zelfvertrouwen. ,,Die eerste prijs is dit jaar voor mij”, klinkt het zelfverzekerd. ,,Ik heb een jaar lang keihard gerepeteerd om op carnavalsmaandag goed uit de verf te komen. En het gaat me dit jaar lukken.”

Foute boel
Een jaar geleden had Schuts minder praatjes. Tijdens het Prijsbloasconcours van 2013 floot hij nagenoeg perfect, maar in de laatste maat ging hij de fout in. ,,Ik floot af met een Gis, in plaats van met een G. Het waren de zenuwen. Ik wist het meteen toen ik blies: dit is foute boel. Maar wat wás ik er dichtbij”, zegt Schuts, nog duidelijk geëmotioneerd.

Willy Schuts was (er) erg dichtbij.

Willy Schuts was (er) erg dichtbij.

Het publiek was allesbehalve mild voor de fluitist. ,,Mijn mislukte fluitoptreden werd beantwoord met een massaal fluitconcert. Ik ben meteen naar huis gegaan en heb mijn fluit in de hoek gegooid. Ik heb ons Diny (de vrouw van Willy Schuts, red.) een week lang niet aangekeken. Dat was ook niet zo moeilijk, want ze was een weekje skiën met vriendinnen. Diny houdt niet zo van carnaval.”

Zauberflöte
Dit jaar moet het jaar van De Revanche worden. Schuts haalt trots zijn concertfluit uit een leren beschermhoesje. ,,Hiermee moet het gebeuren. Ik noem haar soms liefkozend Die Zauberflöte. Met deze fluit heb ik, toen ik nog scheidsrechter was, mijn beste en belangrijkste beslissingen genomen. In 1991 gaf ik de veteranen hiermee een strafschop, net buiten de zestien. En in 2001 keurde ik hiermee een zuivere goal van Klein Arsenal 4 af. We weten het nog allemaal.”

Komende maandag betreedt Schuts de bühne van het Brabant House, slechts gewapend met zijn magische fluit. In zijn eentje, en dat is opmerkelijk. De meeste deelnemers zijn namelijk complete blaaskapellen, vaak aangevuld met trommelaars, zoals de Blue Band. Maar daar is Schuts geen fan van. ,,Stelletje blaaskaken. De naam Prijsbloaze zegt het toch al? Het is van oudsher een blaasevenement. Opgetrommelde percussionisten hebben daar niets te zoeken. Ik ga dit jaar zorgen dat een échte blaasinstrumentalist gaat winnen.”

De door Schuts verworpen Blue Band.

De door Schuts verworpen Blue Band.

Wankel
Willy Schuts zal maandagmiddag in de deelnemende cafés en uiteindelijk in het Brabant House het bekende lied ‘Kleine café aan de haven’ ten gehore brengen. ,,Een nostalgisch chanson in G-mineur”, licht hij ongevraagd toe. ,,Het lijkt makkelijk, maar dat is het ook. De maatsoort, zes achtste, moet het publiek op het verkeerde been zetten. Dat moet in het Brabant House niet al te moeilijk zijn, want daar treed ik pas om half vijf op. Tegen die tijd is iedereen al wankel van het bier. Ik in elk geval wél.”

Mocht Schuts’ optreden moeizaam verlopen, dan heeft hij nog een troef in handen om ervoor te zorgen dat hij met de hoofdprijs huiswaarts gaat. ,,Sinds een paar jaar wordt de winnaar bepaald aan de hand van een in de zaal geplaatste decibelmeter. De act die het meeste applaus en gejuich veroorzaakt wint. Ik heb met Oscar Bijnen, Rob van Oorschot en Dennis de Vries afgesproken dat ze direct na mijn optreden bij de geluidsmeter gaan staan en daar een gesprek gaan voeren. Dat levert minimaal honderdvijftig decibel op”, grijnst Schuts.

Uitblazen
Na het Prijsbloaze neemt Willy Schuts even gas terug. ,,Eind maart begin ik met de voorbereidingen op volgend jaar. Carnaval 2015 is half februari al, dus ik moet snel weer gaan repeteren. Maar eerst neem ik twee weken vrij om de accu weer op te laden. Even uitblazen!”

Reacties zijn gesloten.