Millenniumbier Oscar Bijnen na veertien jaar in café De Sport gevonden

Geplaatst: 20 december 2013 in Overig

HELMOND – Oscar Bijnen uit Helmond beleefde gisteren een bijzondere avond in café De Sport in Stiphout. Tijdens het dagelijkse bezoek aan zijn stamkroeg werd hij herenigd met zijn bier dat hij veertien jaar geleden bestelde en uit het oog verloor. Het flesje Bavaria Millennium verdween op 26 december 1999 op mysterieuze wijze, maar kwam gisteren weer boven tafel.

Bijnen, nu 41, weet nog als de dag van eergisteren wanneer hij het groene flesje voor het laatst zag. ,,Ik had het bier die avond besteld bij toenmalig eigenaresse Marij Rooijakkers. Daarna had ik het op de bar gezet zodat ik een shagje kon rollen en toen ik het weer wilde pakken, was het weg. Geloof ik.”

Sindsdien ontbrak ieder spoor van het flesje en ging het verhaal over het verdwenen brouwsel een eigen leven leiden. Totdat stamgast Louis Hubenaar gisteravond in de meterkast van het dorpscafé kwam. ,,Er werd voor de tweede keer in korte tijd een kerstplaat van Marco Borsato gedraaid”, vertelt Hubenaar. ,,Ik ben niet gecharmeerd van het Nederlandse Lied, maar Ingrid (Verbakel, de huidige café-exploitante, red.) gaf geen gehoor aan mijn geklaag. Daarom wilde ik de zekering eruit halen, zodat mijn oren rust zouden krijgen. En toen zag ik het flesje ineens staan.”

Hubenaar realiseerde zich meteen dat het om het bier van Bijnen ging. ,,Ik dacht er nog even aan om het zelf op te drinken, maar het was al geopend en ook zo’n twaalf jaar over de datum. Daarom heb ik het naar Oscar gebracht. Hij was dolblij en ik kreeg zelfs het vindersloon dat hij toen had uitgeloofd: één gulden. Daar ga ik zeker iets moois van kopen.”

Vinder Louis Hubenaar (tweede van rechts) overhandigt Oscar Bijnen het verloren gewaande flesje Millennium en ontvangt één gulden vindersloon van Oscar Bijnen.

Vinder Louis Hubenaar (tweede van rechts) overhandigt Oscar Bijnen het verloren gewaande flesje Millennium en ontvangt één gulden vindersloon.

Oscar Bijnen begrijpt niet hoe het bier in de meterkast is beland. ,,Ik dook toentertijd weleens de meterkast in met een of ander mokkel. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik die avond in 1999 een vrouwtje aan de haak had geslagen. Maar ik moet bekennen dat ik niet meer alles van die avond weet. Het was namelijk niet mijn eerste flesje Millennium van de avond.”

Reacties zijn gesloten.