Scheidsrechter Willy Schuts verkoopt zwart tenue uit angst voor VN-sancties

Geplaatst: 19 oktober 2013 in Maatschappij

HELMOND – De bekende Stiphout Vooruit-clubscheidsrechter Willy Schuts draagt niet langer een zwart tenue tijdens het uitvoeren van zijn werkzaamheden. De arbiter besloot zijn zwarte pak in te ruilen voor een modieus paars exemplaar om zo een dreigend onderzoek van de Verenigde Naties te voorkomen.

Schuts (59) had naar eigen zeggen weinig keus. ,,Als referee kan ik goed anticiperen op bepaalde situaties. Nu Zwarte Piet binnenkort verboden wordt, kun je er vergif op innemen dat de man in het zwart straks ook niet meer is toegestaan. En tegen die tijd zijn de gekleurde scheidsrechtersshirts natuurlijk niet aan te slepen. Daarom ben ik vanmorgen alvast naar Geretti gereden voor een nieuw, kleurrijk outfit. En ik kreeg er twee gratis kaarten bij. Een mooi gebaar, want normaal zijn kaarten nooit gratis”, doelt Schuts op de sancties van de KNVB.

Willy Schuts, hier op archiefbeeld, floot vele jaren geleden ook al in het paars.

Willy Schuts, hier op archiefbeeld, floot vele jaren geleden ook al in het paars.

Willy Schuts betreurt het dat het klassieke tenue op den duur zal verdwijnen. ,,Alle nostalgie verdwijnt van het veld”, foetert hij. ,,Bijna niemand speelt meer op zwarte kicksen, de echte voetbalvelden moeten plaatsmaken voor kunstgras en nu moeten ook wij scheidsrechters ons aanpassen. Maar dat laatste begrijp ik ook wel. De benaming ‘man in het zwart’ kan natuurlijk racistisch worden opgevat. Zeker door zeurpieten met een minderwaardigheidscomplex, te veel vrije tijd en een IQ van beneden de veertig.”

Een nog in zwart tenue gehulde Willy Schuts, in betere tijden.

Een nog in zwart tenue gehulde Willy Schuts, in betere tijden.

Hij vervolgt: ,,Ik vind trouwens dat de witte kalklijnen en doelpalen ook moeten verdwijnen, want dat is discriminerend voor blanke spelers. Een neutrale kleur, zoals blauw, zou beter zijn. Verder moet het eens afgelopen zijn met die roodwitblauwe tenues van Stiphout Vooruit. Want ook niet-Nederlanders zijn welkom bij Stiphout Vooruit. En zwarte thee in de rust? Pure discriminatie! Ik vind dat er water of ranja geserveerd moet worden”, zo geeft Schuts het clubbestuur onder uit de zak.

Wat Willy Schuts met zijn zwarte tenue gaat doen, weet hij al. ,,Ik zet het op Marktplaats. Voor een klein bedrag mogen mensen het komen ophalen. Mijn vrouw Diny vindt dat ik het gratis moet weggeven, maar dat gebeurt niet. Ik ben tenslotte Sinterklaas niet!”

Reacties zijn gesloten.