Grondige verbouwing Café De Sport voor prijsuitreiking Stippents Tourspel

Geplaatst: 19 juli 2013 in Stippents Tourspel

STIPHOUT – De prijsuitreiking van het Stippents Tourspel staat op losse schroeven. Wielerbond UCI zegt niet te kunnen instaan voor de veiligheid van de deelnemers en vreest Alpe d’Huez-achtige taferelen, compleet met gelal, slechte muziek en dronken toeschouwers die op het laatste moment aan de kant springen. Als Café De Sport niet op tijd een stuk veiliger is geworden, wordt het evenement afgeblazen.

Volgens Michel Letschert van de Stippents Tourspel-organisatie wordt er momenteel keihard gewerkt om de prijsuitreiking te kunnen laten doorgaan. ,,Niet door mij, want ik ben er een paar dagen tussenuit met vrouw en kind. Maar ik heb inderdaad gehoord dat er volop wordt gewerkt bij Café De Sport. Dat doet me goed!”, liet Letschert vrijdagmiddag per sms weten.

Ook medeorganisator Jorg van Stiphout is niet in de gelegenheid om een bijdrage te leveren aan het in gereedheid brengen van het Stiphoutse café. ,,Momenteel ben ik op een twee weken durende dagtrip in Frankrijk. Gelukkig wordt de Tour de France hier wel uitgezonden, want dat evenement schijnt hier best te leven. Maar ik schrok wel van wat ik gisteren op de Alpe d’Huez zag, zeg. En dan heb ik het niet eens over de vorm van Cadel Evans.”

Schande
Van Stiphout doelt op het gedrag van de – vooral – Nederlandse fans in bocht zeven van de ‘Nederlandse berg’. ,,Ik zag en hoorde daar allerlei dingen die je liever niet ziet en hoort. Luidruchtige en dronken fans, muziek die op Radio Hollandio thuishoort en verklede figuren die hinderlijk met de fietsers meerennen. Stuk voor stuk zaken die niets met wielrennen te maken hebben. Het is een schande!”

De renners hadden op de Alpe d'Huez veel last van meerennende fans in kennelijk staat.

De renners hadden op de Alpe d’Huez veel last van meerennende, dronken fans. Gelukkig wisten andere toeschouwers dit probleem te tackelen.

Beschonken, lastige toeschouwers in Café De Sport zijn dan ook de grootste vrees van wielerfederatie UCI. Op de Alpe d’Huez moest het peloton meermaals in de remmen knijpen om een botsing met fans te voorkomen. De UCI wil dan ook voorkomen dat Tourspel-deelnemers, die hun prijs bij het podium gaan ophalen, worden gehinderd door fanatieke toeschouwers.

Dit soort omstandigheden is de UCI een doorn in het oog. Tourspel-prijswinnaar Hikspoors (met baard en bril) werd in 2012 onderweg naar het podium gehinderd door Dick Daelmans (rood shirt).

Dit soort omstandigheden is de UCI een doorn in het oog. Tourspel-prijswinnaar Henk Hikspoors (met baard en bril) werd in 2012 onderweg naar het podium gehinderd door Dick Daelmans (rood shirt).

Ultimatum
Café De Sport-eigenaar Erik Kretschmer zegt dat er door de UCI een ultimatum is gesteld. ,,Ik heb tot zondagmiddag vier uur de tijd om mijn café aan te passen. Alle cafébezoekers die niet in de prijzen vallen moeten tijdens de prijsuitreiking blijven zitten en er moeten binnen dranghekken langs het parcours komen. Daarnaast mag er vanaf acht uur (aanvang van de prijsuitreiking, red.) geen Nederlandstalige muziek worden gedraaid om té veel hinder te voorkomen. Bovendien mag er niemand dronken worden.”

Kretschmer verwacht niet dat het een probleem wordt om aan de strenge eisen te voldoen. ,,Ik kan vijftig barkrukken uit de kantine van Stiphout Vooruit gebruiken. Daar is op zondag toch nooit iets te doen en tijdens de zomerstop al helemaal niet.”

Dranghekken
Voor dranghekken is ook gezorgd. Kretschmer: ,,Die worden zondagochtend al langs de route van de Profronde van Stiphout geplaatst. Er is vast niemand die het merkt als ik er een stuk of tien leen”, zegt hij met een knipoog. ,,En ook de playlist van de muziekcomputer is aangepast. Geen Nederlandstalige herrie, maar écht goeie muziek. Metallica, System Of A Down, Iron Maiden en Pantera. Dat is meteen een stuk beter voor de sfeer.”

Uitbater Kretschmer weet ook al hoe hij zorgt dat iedereen nuchter blijft. ,,Ik heb Bets van Hoof en Mieke Deelen gevraagd of ze zondagavond achter de bar willen komen staan. Met hun taptempo is het onmogelijk dat mensen dronken worden. Met die prijsuitreiking komt het dus wel goed!”

 

De prijsuitreiking van het Stippents Tourspel is zondag 21 juli vanaf 20.00 uur bij Café De Sport, Dorpsstraat 62 in Stiphout. Iedereen is van harte welkom.

Reacties zijn gesloten.