Gebroeders Van Hoek willen Tourspel beslissen op Alpe d’Huez

Geplaatst: 16 juli 2013 in Stippents Tourspel

STIPHOUT – Twee spijkermatten, vier biljartkeus, een zak punaises en twee Duitse herders. En dat is nog maar een kleine greep uit het wapenarsenaal waarmee de broers Hans en Peter van Hoek morgen naar de Alpe d’Huez reizen. Hun missie: het saboteren van de achttiende etappe, zodat ze stijgen naar de top van de Tourspel-ranglijst.

Eigenlijk wilde het Stiphoutse duo liever niet praten over hun snode plannen. Pas na de – niet nagekomen – toezegging dat dit verhaal ná de etappe van donderdag wordt gepubliceerd, stemt het tweetal aarzelend in. ,,Waarom we er liever niet over praten? Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk wat we van plan zijn”, zegt Peter van Hoek. ,,Maar een andere manier om het Stippents Tourspel te winnen, zie ik niet. En ik win liever de hoofdprijs dan de fair play-cup. Het is immers crisis.”

Hans van Hoek, de jongste van de twee, knikt instemmend. ,,Ik speel dit jaar met dertien lijsten mee, maar toch sta ik met mijn beste lijst slechts derde in het klassement. Veel van mijn renners stellen teleur, waardoor ik Marjanke van Stiphout en Ronnie Vriens voor me moet dulden. Nou, zo gaan we dus niet met elkaar om hè!?”

Hans (tweede van rechts) en Peter van Hoek vertrekken morgen naar de Alpe d'Huez.

Hans (tweede van rechts) en Peter van Hoek vertrekken morgen naar de Alpe d’Huez.

Woensdagmiddag vertrekken de twee wielerfanaten richting Alpe d’Huez, gewapend met een kofferbak vol attributen. Peter van Hoek: ,,We overnachten op een camping en gaan donderdag afrekenen met iedereen die we niet op onze lijsten hebben staan. En dat zijn er nogal wat, dus het wordt een drukke middag. Vooral Alberto Contador, Alejandro Valverde en Pierre Rolland moeten eraan geloven, want zij vormen een directe bedreiging voor ons.”

Voor Hans van Hoek is de trip naar de Alpen nú al lucratief. ,,Toen mijn vrienden hoorden dat we de etappe gaan saboteren, stroomden de verzoekjes binnen. Bijna iedereen kent wel een renner die hij niet in de top tien wil hebben. Die schakelen we dan uit, tegen een redelijke vergoeding en vooraf te betalen. Froome uitschakelen kost vijftig euro en Cadel Evans de helft. Thomas Voeckler brengen we gratis ten val. Want zijn gezicht staat me niet aan en ik heb een hekel aan Fransen. Wat de prijs van Quintana is? Vierhonderdvierenvijftig euro (hetzelfde bedrag als de eerste prijs van het Stippents Tourspel, red.), want als ik hem onderuit haal, verlies ik het Tourspel.”

Hans en Peter van Hoek hebben hun tactiek al vastgesteld. ,,Voor het beste resultaat zullen we als team moeten opereren”, weet Peter. ,,Onze Hans gaat net vóór de achtste bocht op de uitkijk staan, en ik sta om de hoek. Vermomd natuurlijk, waarschijnlijk als gendarmes. Zodra Hans het codewoord roept, kom ik in actie. Wat het codewoord is? Hoek ‘m! Best toepasselijk, niet?”

Hans van Hoek (links, vermomd als arts), probeerde in de eerste Tourweek vergeefs om Alberto Contador uit te schakelen.

Hans van Hoek (links, vermomd als arts), probeerde in de eerste Tourweek vergeefs om Contador uit te schakelen. De Stiphoutenaar hoopt donderdag meer succes te hebben.

Die term moet volgens Peter van Hoek niet te letterlijk worden genomen. ,,Ik ga mijn vuisten niet gebruiken hoor. We proberen het eerst met spijkermatten en punaises op het wegdek. Lukt dat niet, dan probeer ik het door een keu in het wiel van de renners op onze hitlist te steken. En als dat óók mislukt, laten we herdershonden Carlos en Bonzo los. Het zijn trouwens drugshonden, dus eventuele dopingzondaars zijn ook niet veilig voor ze.”

De gebroeders zeggen nog niet nerveus te zijn voor de belangrijke etappe van overmorgen. Hans van Hoek: ,,Onze voorbereiding is goed geweest, dus ik heb er alle geloof in dat we een goede prestatie gaan neerzetten. En als het onverhoopt toch mislukt, hebben we zondagavond nog een kans. Dan hoeven we alleen Ronnie Vriens en Marjanke van Stiphout uit te schakelen. Zij gaan meestal op de fiets naar de prijsuitreiking, dus wie weet krijgen ze op onverklaarbare wijze een lekke band en kunnen ze hun prijs helemaal niet innen.”

Reacties zijn gesloten.