Hekkensluiter Freek Boetzkes reist tourpeloton vergeefs achterna

Geplaatst: 9 juli 2013 in Stippents Tourspel

BAGNERES-DE-LUCHON – Het gaat niet best met Freek Boetzkes. De eigenaar van restaurant ’t Parlement in Helmond bungelt troosteloos onderaan de ranglijst van het Stippents Tourspel. Het gros van de door hem gekozen renners is deze Tour niet vooruit te branden.

En daarom nam Boetzkes maatregelen: hij reisde afgelopen weekend naar de Pyreneeën om de slecht presterende fietsers tijdens de zondagse etappe eens flink de waarheid te zeggen. ,,Dit is goed waardeloos”, zei Boetzkes vanmorgen. ,,Mijn start was best goed, maar sinds afgelopen vrijdag sta ik stijf onderaan. Ik weet niet wat ze mijn renners hebben gegeven, maar het is in elk geval geen epo of Clenbuterol. Het is een aanfluiting! Daarom ben ik zaterdagmiddag maar in mijn auto gestapt. Ik was er zo. Een TomTom heb ik niet, maar gelukkig spreek ik aardig Frans.”

Freek Boetzkes luistert aandachtig naar de instructies.

Freek Boetzkes luistert aandachtig naar de instructies, hier in Metz.

Zondagochtend arriveerde de 35-jarige Helmonder in het Franse bergdorpje Bagnéres-de-Luchon, aan de voet van de Pyreneeën. ,,Een colletje van de tweede categorie. Voor de meeste renners geen probleem, maar die renners die ik heb gekozen rijden zó langzaam, dat ze moeten oppassen dat ze niet achteruit terug het dal in rollen.”

Verkleed als Superman wachtte Boetzkes urenlang op het peloton. ,,Ik had me voorgenomen om me te richten op Andrey Kashechkin van de Astana-ploeg, normaal gesproken mijn favoriet. Hij heeft deze Tour echter nog niks goeds gedaan. De bezemwagen is de laatste tijd eerder bij de finish dan hij. Maar Drey heeft ook weinig supporters. Daar wilde ik verandering in brengen.”

Ondanks de inspirerende aanwezigheid van Freek Boetzkes steeg Kashechkin zondag niet boven zichzelf uit. Sterker nog, hij stapte niet eens op zijn fiets. De Kazach viel namelijk al in de derde etappe uit. Een flinke domper voor Boetzkes, die daarvan niet op de hoogte was. ,,Dit is overmacht. In mijn restaurant staat altijd Sky Radio op. Daar draaien ze onafgebroken slaapmuziek, dus Tournieuws hoor je daar niet.”

Freek Boetzkes (rechts) denkt hier Andrey Kashechkin aan te moedigen. In werkelijkheid is dit niet de al afgestapte Kazach, maar zijn ploeggenoot Alexey Lutsenko.

Freek Boetzkes (rechts) denkt hier Andrey Kashechkin (in blauw tenue) aan te moedigen. In werkelijkheid is dit niet de al afgestapte Kazach, maar zijn ploeggenoot Alexey Lutsenko.

Freek Boetzkes heeft zijn hoop op een goede klassering nog niet overboord gegooid. ,,Ik heb als enige de Franse rijder Thibaut Pinot als geletruiwinnaar. Als hij wint, loop ik gigantisch in op de concurrentie. In de eerste week van de Tour was hij nog niet heel sterk, maar Pinot wordt vaak na verloop van tijd alsmaar beter. De Pinot in mijn wijnkelder tenminste wel.”

Reacties zijn gesloten.