Tourspel-hekkensluiter Theo Gerrits wint Fietsvierdaagse na omstreden demarrage

Geplaatst: 5 juli 2013 in Stippents Tourspel

STIPHOUT – Dubbel feest voor Tourspel-deelnemer Theo Gerrits. De Stiphoutenaar behaalde vandaag niet alleen zijn eerste punt van het Stippents Tourspel, maar schreef ook de Fietsvierdaagse op zijn naam. Volgens Gerrits een terechte beloning na een intensieve voorbereiding, al was niet iedereen even blij met Gerrits’ aanvalsplan.

De muziek bij Café ’t Aambeeld in Stiphout stond vrijdag, laat op de middag, keihard. De ene na de andere Hollandse meezinger schalde uit de speakers en de terrasbezoekers zongen massaal mee. Theo Gerrits voerde de boventoon. ,,Wat een prachtige dag. Op de eerste plaats ben ik dolblij dat ik de Fietsvierdaagse heb gewonnen. Dit evenement staat dan wel in de schaduw van de Tour de France, maar het is toch een koers met veel aanzien. En toen ik net hoorde dat ik mijn eerste puntje in het Tourspel heb gescoord, was ik natuurlijk helemáál gelukkig.”

Gerrits passeerde vanmiddag juichend de finishlijn in de Stiphoutse Kloosterstraat. Twee gebalde vuisten in de lucht, het shirt recht om de sponsor te plezieren en een glimlach van oor tot oor. ,,Mijn ploeggenoot Willy Schuts zei het vanmorgen aan de ontbijttafel al tegen me: dit geef je niet meer af, Theo. En hij kreeg gelijk. Prachtig!”

De basis van de voor de 72-jarige Stiphoutenaar zo succesvol verlopen Vierdaagse werd gisteren, op de derde dag, gelegd. Gerrits: ,,Toen we Boerdonk binnenreden, was er nog sprake van een compleet peloton. Bij café Het Mirakel knepen we allemaal in de remmen om een kopje koffie met wat lekkers te nuttigen. Maar terwijl iedereen wachtte op zijn of haar bestelling, ben ik stiekem weer op mijn fiets gesprongen en ertussenuit genaaid. Daar hadden ze niet van terug!”

Op de flitsende demarrage van Theo Gerrits had niemand een antwoord.

Op de flitsende demarrage van Theo Gerrits had niemand een antwoord.

Het snode plan van Gerrits bleef een paar minuten onopgemerkt. Uiteindelijk was het deelneemster Anja de Kok die nattigheid voelde. ,,Theo zat eerst nog naast me op het terras. Hij vroeg me of ik zijn stoel bezet wilde houden, omdat hij een trappistje ging bestellen. Maar hij bleef lang weg en toen ik opkeek, zag ik hem snel wegfietsen. We hebben de achtervolging ingezet, maar de afstand was al onoverbrugbaar. Zeker omdat we eerst ons appelgebak nog moesten opeten.”

Anja de Kok (midden) had de plannen van Theo Gerrits als eerste door.

Anja de Kok (midden) had de plannen van Theo Gerrits als eerste door.

Theo Gerrits pakte gisteren 3.51 minuten op het peloton. Ondanks een ontsnappingspoging van concurrent Eef Luyben, vanmiddag, kon de ploeg van Gerrits de koers controleren en kwam de winst niet meer in gevaar. Hij werd na de finish overladen met complimenten, maar Anja de Kok was not amused. ,,Het is een ongeschreven regel dat je niet demarreert tijdens een koffiepauze. Hier is het laatste woord nog niet over gesproken”, mopperde ze, terwijl zanger Carlos Donkers vol goede moed probeerde om de gedesillusioneerde fietsers op te vrolijken.

Alsof er niks gebeurd is, werkt Carlos Donkers zijn optreden af. De sfeer is echter duidelijk verziekt door de dubieuze zege van Gerrits.

Alsof er niks gebeurd is, werkt Carlos Donkers zijn optreden af. De sfeer is echter duidelijk verziekt door de dubieuze zege van Gerrits.

Voor Gerrits kan het weekend niet meer kapot. ,,Vanavond trakteer ik mijn ploegmakkers op een etentje bij De Gulle Big, want ze hebben fantastisch werk verricht. Of dat een duur grapje wordt? Dat denk ik niet. Ik spring gewoon snel op mijn fiets als de rekening komt. Net als gisteren. Ha!”

Reacties zijn gesloten.