Na zeven jaar eindelijk succes voor dagwinnaar Hans van Hoek

Geplaatst: 2 juli 2013 in Stippents Tourspel

STIPHOUT – Hij moest er zeven jaar op wachten, maar gisteren beleefde Hans van Hoek uit Stiphout eindelijk zijn eerste dagsucces in het Stippents Tourspel. Na de derde etappe op Corsica voegde hij maar liefst 33 punten toe aan zijn totaal. Hierdoor won hij niet alleen de dagprijs, maar nam hij ook nog eens de koppositie over van Gijs van der Horst.

Van Hoek kan het dinsdagochtend nog steeds niet geloven. ,,Toen ik gisteravond de stand zag op de website van het Tourspel, geloofde ik mijn ogen niet. ‘Dat moet een vergissing zijn’, dacht ik. Ik heb de score wel vijf keer nagerekend, maar het klopt écht. Kijk, hier staat het”, zegt de tourfanaat, terwijl hij wijst naar zijn flatscreentelevisie met daarop teletekstpagina 601. ,,Sprookje voor Hans van Hoek. Schitterend”, vertelt hij met breekbare stem.

Op teletekst werd al snel melding gemaakt van Van Hoeks victorie.

Op teletekst werd al snel melding gemaakt van Van Hoeks victorie.

De Stiphoutenaar speelt als sinds de eerste editie van het Stippents Tourspel in 2007 mee, vaak met meerdere lijsten. ,,Deelname aan het Tourspel kost me jaarlijks ongeveer honderd euro, maar dat heb ik er graag voor over. Ik heb er een speciale rekening voor geopend bij Van Lanschot Bankiers. De pincode van de aan die rekening gekoppelde pinpas is alleen bij mij bekend, anders geeft ons Riek dat geld weer uit aan kleding en goedkope moezelwijn”, zegt Van Hoek lachend.

Dat Hans van Hoek, ondanks het meespelen met zo’n tien lijsten per jaar, nooit eerder succes heeft gehad, verbaast hem niet. ,,Dat is mijn eigen schuld. Bij het Stippents Tourspel moet je vijftien renners selecteren. Bij het Elsendorpse Tourspel, waar ik ook jaarlijks aan meedoe, gaat het om tien renners. Helaas heb ik de spelregels de laatste jaren nogal eens door elkaar gehaald en in Stiphout vijf renners te weinig ingevuld. Dan wordt het moeilijk, hè! PSV wint ook geen wedstrijden als ze met zeven spelers beginnen.”

Mede door onoplettendheid was Hans van Hoek nooit eerder succesvol in het Tourspel.

Mede door onoplettendheid was Hans van Hoek nooit eerder succesvol in het Tourspel.

Door het dagsucces mag Hans van Hoek tijdens de prijsuitreiking op 21 juli vijf consumptiemunten in ontvangst nemen. Wat hij met zijn prijs gaat doen, weet hij al. ,,Ik drink niet, dus die munten verkoop ik. Ik heb altijd al eens een verre reis willen maken, naar Cuba of zo. En onze badkamer is ook aan vervanging toe. Nu ik deze prijs heb gewonnen, kan dat er eindelijk van komen. Als er iets overblijft, zet ik dat op mijn speciale spaarrekening. Zodat ik volgend jaar met nóg meer lijsten kan meespelen met het Stippents Tourspel.”

Reacties zijn gesloten.