Joep van Sambeeck moet Tourspelzege 2007 inleveren

Geplaatst: 21 juni 2013 in Stippents Tourspel

STIPHOUT – Joep van Sambeeck raakt zijn Stippents Tourspel-zege van 2007 kwijt. Uit videobeelden en getuigenverklaringen is gebleken dat hij tijdens de prijsuitreiking gebruik maakte van middelen die op de zwarte lijst van de UCI staan, voornamelijk bier en Dropshot. Hoewel Van Sambeeck ontkent, zegt hij niet in beroep te zullen gaan tegen de sanctie.

UCI-voorzitter Pat McQuaid sprak vrijdagochtend op de ingelaste persconferentie schande van het gedrag van Van Sambeeck.  ,,Alle dopingperikelen van de laatste tijd hebben het wielrennen natuurlijk geen goed gedaan. We werken hard om het imago van deze prachtige sport weer op te poetsen. Maar dit is een nieuwe mokerslag. Verrassend, bovendien. Het Stippents Tourspel geniet een uitstekende reputatie en ik had dit niet in Stiphout verwacht.”

UCI-voorzitter Pat McQuaid: ,,Ik had dit niet in Stiphout verwacht."

UCI-voorzitter Pat McQuaid: ,,Ik had dit niet in Stiphout verwacht.”

De Ier vindt niet dat de straf te rigoureus is. ,,Nee, dit is volkomen rechtvaardig. Sinds 2006 moeten niet alleen wielrenners ‘schoon’ zijn, maar ook deelnemers aan tourtoto’s. We moeten als UCI niet willen dat wielerfans allerlei prestatieverhogende middelen tot zich gaan nemen.”

De straf van Van Sambeeck is niet alleen gebaseerd op beelden die op de betreffende zondagavond in café De Sport zijn gemaakt. Ook Hans Deelen, destijds uitbater van de Stiphoutse kroeg, droeg bij aan de veroordeling. ,,Ik beschik over een uitstekend geheugen en kan me tot tien jaar geleden herinneren wat mensen bij me besteld hebben. Nadat Joep tot winnaar werd uitgeroepen, bestelde hij bier en een Dropshot bij me. Ik waarschuwde hem nog. Maar ja, eigenwijs hè!”

Deelen beaamt dat het vreemd is dat de beelden nu pas boven water komen. ,,Dat is puur toeval. Ons Mieke wilde woensdagmorgen naar in 2007 opgenomen afleveringen van As The World Turns kijken. Maar ze pakte de verkeerde videoband en stuitte zo op het belastende materiaal. Buitengewoon vervelend voor Joep, maar ik kon weinig anders doen dan hier melding van maken”, aldus de klokkenluider.

Hans Deelen (rechts) kon na zijn schokkende ontdekking niets anders doen dan contact opnemen met de UCI.

Hans Deelen (rechts) kon na zijn schokkende ontdekking niets anders doen dan contact opnemen met de UCI.

Van Sambeeck zegt geen bezwaar te zullen aantekenen tegen de beslissing. ,,Dat win je toch nooit. Maar ik vind het wel belachelijk. De laatste keer dat ik bij Hans vijf bier bestelde, kreeg ik twee rode wijn, een kop groene thee, een cola, een flesje Fristi en een zakje paprikachips. Zijn geheugen is dus écht niet zo goed als hij beweert. Ik kan mezelf trouwens niet herinneren dat ik op de betreffende avond verboden middelen tot me heb genomen. Maar dat kan ook komen doordat ik op die avond nogal veel gedronken heb.”

Joep van Sambeeck (rechts), was ook tijdens de prijsuitreiking van 2012 niet vies van een glas bier.

Joep van Sambeeck (rechts), was ook tijdens de prijsuitreiking van 2012 niet vies van een glas bier.

De door de UCI opgelegde straf is niet mals: Joep van Sambeeck zal zijn prijzengeld (€ 454,-, red.) en de vijf consumptiemunten, die hij als dagprijswinnaar won, moeten inleveren. Ook mag hij dit jaar geen bier drinken tijdens de prijsuitreiking op zondag 21 juli. Van Sambeeck: ,,Dat overleef ik wel. Het zal wel lukken om tijdens de prijsuitreiking niks te drinken. Als ik bijna vijfhonderd euro moet terugbetalen, heb ik daar ook helemaal geen geld voor. En die vijf munten heb ik allang ingeleverd. Daar heb ik tijdens de prijsuitreiking in 2007 vijf bier voor gekregen.”

Reacties zijn gesloten.